Acasă STIRI SIGURANȚA NAVIGAȚIEI: OBOSEALA EXCESIVĂ A ECHIPAJULUI – CAUZĂ A ACCIDENTELOR NAVALE

SIGURANȚA NAVIGAȚIEI: OBOSEALA EXCESIVĂ A ECHIPAJULUI – CAUZĂ A ACCIDENTELOR NAVALE

525
0

Oboseala pe mare dar și alte probleme conexe, cum ar fi stresul și volumul mare de muncă, sunt domenii foarte importante supuse cercetării deoarece problemele sănătății mintale sunt recunoscute din ce în ce mai mult în industria transporturilor maritime.

Industria navală a recunoscut necesitatea cercetărilor în acest domeniu, iar constatările unor proiecte desfășurate pe aceasta tema au avut un impact semnificativ asupra înțelegerii importanței gestionării oboselii, atât în ​​ceea ce privește somnolența, cât și în efectele sale psiho-sociale pe termen lung. De asemenea, rezultatele au mai arătat că oboseala și creșterea stresului pentru majoritatea echipajelor cresc direct proporțional cu lungimea voiajului, în timp ce motivația scade.

Comandanții suferă mai mult decât colegii lor atât din cauza oboselii, cât și a stresului. Munca pe mare este deosebit de solicitantă: rezultatele studiilor arată, de asemenea, că personalul de la bord nu are un somn adecvat, mai ales având în vedere că cei aflați in cartul de noapte sunt expuși în mod deosebit pericolului de a adormi.

Nivelul de somnolență ridicată poate să apară în orice etapă a călătoriei, dar perioada dormită și calitatea somnului se deteriorează în timpul voiajelor lungi. Rezultatele obținute cu ajutorul actigrafiei (metodă neinvazivă de monitorizare a ciclului de odihnă / activitate umană) au confirmat, de asemenea, multe dintre percepțiile navigatorilor din interviurile lor și jurnalele de somn actigrafice săptămânale.

Echipajele navelor se află sub presiune crescândă atât prin programele de voiaj competitiv cat și prin faptul că trebuie să efectueze aceleași sarcini cu mai puțini membri ai echipajului. Dovezile din analiza accidentelor navale din ultimii ani și din literatura de specialitate indică impactul grav al somnolenței și oboselii asupra siguranței și bunăstării navigatorilor.

Sub-comitetul IMO HTW (Human Element Training and Watchkeeping) s-a întâlnit in 2017 pentru a efectua o revizuire cuprinzătoare a ghidului IMO privind atenuarea si gestionarea oboselii (MSC/Circ.1014). Comitetul pentru siguranța maritimă (Maritime Safety Committee – MSC) a analizat problema oboselii umane și direcția în care ar trebui să se concentreze eforturile IMO, bazandu-se in mare parte pe constatările Proiectului Martha. MARTHA a fost efectuat de un parteneriat internațional de cercetători și industrie. Proiectul de 3 milioane de dolari a fost sponsorizat de Fundația TK pe o perioadă de trei ani, între 2013 și 2016.

Conferința “Bunăstarea pe mare” a organizației Societatea Marinarilor (Sailors’ Society) ce a avut loc la Londra pe data de 16 martie a acestui an, a avut printre subiecte si sănătatea echipajului și modul în care aceasta are un impact asupra situației navei. Stuart Rivers, directorul executiv al Societății Marinarilor, a declarat: “Nenumărate investigații ale dezastrelor de pe mare, inclusiv tragedia EL Faro, au dovedit că anxietatea și oboseala pot avea un impact teribil asupra abilităților decizionale ale echipajului“.

Motivul pentru care acest subiect (oboseala excesiva a membrilor echipajului) este tot mai discutat in cadrul conferințelor internaționale privind domeniul transportului maritim, este riscul major la care supus echipajul suprasolicitat. Din păcate aceste fapte sunt demonstrate de accidentele din ce in ce mai dese.

În iunie 2017, distrugătorul de clasă Arleigh Burke, USS Fitzgerald, s-a ciocnit cu vasul grecesc Alnic MC în mare deschisă la sud de Tokyo, iar în luna august USS John McCain din aceeași clasă s-a ciocnit cu tancul ACX Crystal din Singapore.

USS John S. McCain, August 21, 2017 (Foto: US Navy, Specialistul clasa a II-a de comunicare în masă Joshua Fulton)

Accidentele au ucis 17 membri ai echipajului și cele două coliziuni mortale au condus la o anchetă internă în cadrul Marinei SUA, al cărui raport, lansat la începutul lunii noiembrie 2017, a concluzionat că ciocnirile au rezultat din erorile generale ale echipajelor și comandanților, care au reacționat defectuos și întârziat la situațiile de urgență apărute. De asemenea, a fost recunoscut si faptul că munca excesivă și stresul, cauzate de o perioadă de odihnă insuficientă, au fost factori majori care au contribuit la producerea incidentelor.

În timp ce astfel de accidente semnificative au avut ca un factor major oboseala echipajului, se pare că industria navală nu face nimic concret pentru a rezolva problema. Se cheltuiesc banii pe studii, se organizează conferințe, dar la bordul navelor situația este aceeași. Prin urmare, e posibil ca si in viitorul apropiat sa vedem, în continuare, rapoarte ale accidentelor a căror cauză a fost oboseala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here