Numit Director General al ANR în luna iulie a anului trecut, Alexandru Mezei si-a declarat de la bun început intențiile de a îmbunătăți activitatea instituției și a „satisface nevoile clienților cât mai bine”. Fiind un bun cunoscător al sistemului (după mai bine de 15 ani la „cârma” Căpităniei Constanta) A.M. a făcut o analiza a situației instituției, o evaluare rapidă, și-a făcut planuri, buget si s-a apucat de treabă. Prima măsura vizibilă și de bun augur a fost introducerea plații cu cardul la casieria ANR. O măsură absolut necesară ce trebuia luată de mult timp, având în vedere sumele mari ce trebuie achitate de către navigatorii care, inevitabil, ajung la casieria ANR.
Sistemul a fost în teste la finele anului trecut și, începând cu luna Februarie 2018, a fost pornit la Constanta. Dacă noua metodă de plata se dovedea a fi funcțională și eficientă se intenționa extinderea acesteia la nivel național, casieriile căpităniilor Tulcea, Galați, Giurgiu, Drobeta Turnu Severin fiind următoarele pe lista. Conform unor surse din cadrul ANR se intenționa și introducerea unui nou sistem on-line de depunere a unor documente ale navigatorilor, care sa nu mai necesite deplasarea acestora la sediul ANR sau al căpităniilor zonale decât pentru ridicarea documentelor eliberate sau pentru a participa la examene. Se pare ca erau discuții și pentru găsirea unor metode legale de plăti on-line.
Toate aceste planuri și proiecte ce urmau a aduce lucrurile pe un făgaș normal și a îmbunătăți relația dintre autoritate și miile de navigatori romani intră sub semnul întrebării începând cu finalul săptămânii trecute. Printr-un ordin de ministru datat 8 Februarie 2018, Alexandru Mezei a fost eliberat din funcție și prin alt ordin de ministru cu aceeași dată a fost înlocuit cu Mihai Andrei. Schimbarea a venit ca o lovitura de ciocan, fără nicio explicație și fără vreun semn preliminar de la Ministerul Transporturilor, că ar exista nemulțumiri în privința activității directorului în funcție.
Mihai Andrei nu este pentru prima oara la conducerea ANR. A mai fost în fruntea instituției în perioada Septembrie 2013 – Aprilie 2014. Demiterea lui a survenit în același stil, fără „preaviz”, fără explicații, printr-un ordin de ministru trimis de la MT la ANR pe când M.A. se întorcea de la o ședință din minister. Responsabilii de la transporturi nu au avut nici măcar bunul simț să ii spună omului în față că urmează a fi demis. Si atunci, ca și acum, MT a luat decizia înlocuirii directorului general fără a lăsa de înțeles ca ii pasa ce se întâmplă la Constanța și fără să tină cont de stabilitatea instituției.
Începând cu anul 2012 directorul Autorității Navale Române a fost schimbat de 12 ori. Prima schimbare a survenit după un mandat de aproape 7 ani al lui Paul Brânză. Înlocuitorul lui a fost pentru scurt timp Constantin Matei. Acestuia i-au urmat la conducere: Eugen Olteanu, Mihai Șagău, Andrian Mihei, Liviu Cazan (interimar), Mihai Andrei, Dumitru Catană, Paul Brânză (interimar), Liviu Cazan, Răzvan Trandafir (interimar), Alexandru Mezei și, din nou, Mihai Andrei. E posibil sa ne fi scăpat din aceasta enumerare vreun scurt interimat, dar la cât de mulți au fost cine ii mai poate ști pe toți….
Într-un așa ritm nu se știe ce se va alege din aceasta instituție. Directorul pus în funcție nu apucă să facă nimic din ce își propune că este schimbat.
De data aceasta noul director vine cu planuri mari de reformare și restructurare, conform celor declarate în presa constănțeană. Se pare ca MT i-a dat „tema” să găsească o soluție de înglobare în ANR a unor instituții ce reprezintă o gaură neagră pentru bugetul Ministerului: Radionav si ARSVOM. Ce va ieși… Dumnezeu știe!
[…] timp ce Ministerul Transporturilor schimbă directorii pe bandă rulantă la Autoritatea Navală Română, „pentru că poate” – ca să cităm un personaj al politicii actuale românești – forul […]
De către Seaman -, thank you for your blog post.Really thank you! Awesome.