În timp ce Ministerul Transporturilor schimbă directorii pe bandă rulantă la Autoritatea Navală Română, „pentru că poate” – ca să cităm un personaj al politicii actuale românești – forul superior european organizează concurs pentru ocuparea funcției supreme în cadrul agenției. Mai exact, Agenția Europeană de Securitate Maritimă (sau EMSA cum este cunoscută) a scos la concurs postul de Director Executiv. Oare nu ar putea și Comisia Europeană să numească pe cineva în fruntea agenției? Oare nu există interese și la nivel înalt? Bineînțeles că răspunsul ar putea fi afirmativ la ambele întrebări. Doar ca nu așa se procedează în mod normal. La nivel european aceste posturi se ocupă prin concurs, nu pe considerente politice. Da, este evident că, pentru candidatul la postul de Director Executiv, contează foarte mult și susținerea cu care vine, nu doar experiența profesională personală. Cu toate acestea, postul în cauză se ocupă printr-o procedură transparentă de selecție, nu prin numire. Nu are rost să insistăm pe subiect, cunoașteți problema și ați înțeles deja ideea. Ce este interesant abia acum urmează.
Pe 15.12.1017 EMSA a publicat pe site-ul propriu anunțul postului vacant de… Director Executiv. Conform anunțului, „Comisia Europeană caută un candidat pentru ocuparea postului de Director Executiv la Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA).”
A trecut relativ mult timp de atunci, probabil cei interesați de politicile din domeniul maritim au aflat deja. Ceea ce este mai puțin cunoscut este faptul că, printre persoanele ce ar putea ocupa aceasta funcție, este și un român. Este unul dintre profesioniștii plecați sa lucreze pentru EMSA cu mulți ani în urma. Este o persoană care și-a ocupat postul prin examen și a ajuns să dețină funcții de conducere în cadrul agenției fără nici un fel de suport din partea României. Este același om care în urma cu patru ani a ajuns în „finala” pentru ocuparea funcției de Director General al International Mobile Satellite Organization (IMSO) – organism mondial interguvernamental de supraveghere a serviciilor prin satelit dedicate comunicațiilor și supravegherii traficului navelor comerciale aflate în serviciu pe oceanele lumii, unde a pierdut din lipsa susținerii (naționale, internaționale) cauzate de politica deficitară a României în domeniul maritim (intern și internațional).
Și totuși, despre cine vorbim? Dacă nu v-ați dat seama deja, este vorba de căpitanul de lungă cursă dr. Marin Chintoan-Uță.
De unde paralela cu Autoritatea Navală Română? Cei familiarizați cu domeniul maritim şi-l amintesc pe Chintoan drept specialistul care la vârsta de 43 de ani a reformat în totalitate atât organizatoric, instituțional cât și din punct de vedere legislativ domeniul marinei comerciale, înființând Autoritatea Navală Română (ANR) prin unirea Inspectoratului Navigației Civile cu Căpităniile de Port și ulterior cu Registrul Naval Român. O viziune și o abordare ca a lui nu a mai existat de atunci in ANR.
Cu o experiență maritimă de peste 30 de ani, Marin Chintoan- Uţă a activat în aproape toate sectoarele acestui domeniu, de la căpitan de lungă cursă la funcții de conducere în companii private, de la director general al ANR, președinte al filialei române al London Nautical Institute la Head of Unit si Department în cadrul EMSA.
Este de menționat faptul că, în EMSA, Chintoan a coordonat trei dintre cele patru sisteme maritime europene, respectiv EU LRIT Data Centre (Centrul european de monitorizare prin satelit a navelor sub pavilion UE), CleanSeaNet (Centrul european de monitorizare prin satelit a poluărilor maritime) şi IMDatE (platforma EMSA pentru furnizarea serviciilor maritime integrate), administrând bugete de milioane de euro. Tot in cadrul EMSA, Marin Chintoan a fost managerul proiectului LRIT European (EU LRIT DC) – cel mai avansat sistem LRIT din cele peste 65 existente în lume. Mai mult decât atât, în 2010 a avut inițiativa personală de a transfera Centrul de comunicații LRIT (IDE-International Data Exchange) din SUA în Europa, la EMSA, inițiativă acceptată în cadrul Organizației Maritime Internaționale (IMO)/IMSO şi realizată cu succes la sfârșitul aceluiași an.
După toate aceste reușite, de câțiva ani, Marin Chintoan este consilierul Directorului Executiv al EMSA. Participă la strategiile de dezvoltare ale agenției si oferă consiliere în probleme de calitate a serviciilor oferite de aceasta.
Dacă la nivel național lucrurile merg după cum bate vântul, măcar stăm bine la nivel european. Mai avem o șansă! Un OM cum este Marin Chintoan sunt puțini pentru România, pentru domeniul maritim național. Acum mai e doar un pas până a avea și România un om la conducerea unei instituții europene.
Înscrierile pentru poziția de top vacanta în cadrul EMSA s-au încheiat la finele lunii ianuarie. Marin (nume predestinat) este pe lista scurtă. Oare va face și România ceva să îl susțină de această dată? Măcar într-o situație ca aceasta, atât de rară, se pot găsi oameni in guvern, în politică, în presă sau in mediile profesionale care să îl susțină public, atât de tare, atât de puternic încât să se audă pană la Lisabona si Bruxelles că românul Marin Chintoan-Uță are, pe lângă competențe profesionale de necontestat, și susținere pentru a ocupa această poziție?
Mai e ceva de spus? Doamne-ajută!
Un articol superb-corect,bine informat si total profesional,profesionist.Se vede calitatea omului reporter ,jurnalist sau ce o-ti fii domnule Seaman precum si calitatea informatiilor furnizate.Documentate si corecte articolele.Va doresc numai de bine si zile senine.Sunt curios sa cunosc oameni de calitate ,cum sunteti dvs.domnule-Seaman.
Ma puteti contacta oricand la mob.07xxxxxxxx sau 0799xxxxxx (numerele au fost ascunse din motive de confidentialitate)
Multumim frumos pentru aprecieri. Facem tot posibilul sa furnizam informatii cat mai proaspete si pe cat se poate de curate despre domeniul maritim.
In situatia noastra, Seaman este un concept, nu o persoana. Reprezinta pe toti cei ce activeaza si/sau pur si simplu iubesc domeniul maritim si povestile marii.
Cu drag,
Colectivul SEAMAN.RO
ok,acum inteleg informatiile exhaustive si corecte din domeniul maritim pe care le aveti ca si colectiv.toata stima