O navă misterioasă care transporta 410 de tone de potențiali explozivi a fost arestată lângă insula Creta. Garda de Coastă Elenă a găsit 29 de containere de mărfuri nedeclarate la bordul cargoului de mărfuri generale Andromeda (1590 gt, construit în 1979, pavilion Tanzania) în dimineața zilei de 8 ianuarie când au oprit-o lângă portul Agios Nikolaos. Nava plecase de la Mersin, Turcia.
In urma controlului la bord s-au găsit materiale care includ nitrat de amoniu, detonatoare neelectrice și 11 rezervoare goale de gaz petrolier lichefiat. În consecință, cargoul a fost dus în portul Heraklion și reținut, iar echipajul format din 5 indieni, 2 ucraineni și un albanez a fost arestat.
Conform raportului întocmit de Garda de Coasta, documentele aflate la bord indica faptul că transportul se îndrepta către Djibouti. De asemenea se menționează că au fost găsite și 11 rezervoare de gaze goale dar care apăreau înregistrate ca fiind umplute la Iskenderun, Turcia, pentru a fi golite în Oman.
Cu toate acestea, inspectorii nu au găsit hărți de navigație la bord pentru Djibouti sau Oman și au descoperit că proprietarul a ordonat comandantului sa descarce încărcătura la Misurata in Libia, o regiune in care UE a interzis vânzările de arme ce ar putea fi folosite pentru represiunea internă (din 2011).
În plus, se mai menționează că garda de coastă a identificat 102 deficiențe serioase la bord. Nava (deținută de Andromeda Ship Management, o companie offshore cu sediul în Insulele Marshall si cu o adresă greacă în Menidi) a fost pe o listă neagră europeană pentru ultimii trei ani.
Într-o declarație scrisă trimisă site-ului de știri Cretapost, Theodoros Rellos, directorul companiei, a susținut că a fost victima unei fraude și a emis un avertisment cu privire la conținutul Andromedei. În timp ce nava a fost percheziționată de autorități, acesta a avertizat că orice accident “ar putea transforma jumătate din Heraklion în deșertul Sahara.” Reprezentant al companiei a mai spus că nu există nimic ilegal cu privire la transport și că nu ar fi trebuit ca marfa să fie confiscată și nici echipajul nu ar fi trebuit să fie arestat.
“La 25 noiembrie, nava era în Suez gata să treacă canalul în direcția Djibouti, dar navlositorii turci nu păreau dispuși să plătească taxa pentru trecerea prin canal. Pe scurt, compania noastră a fost victima unei fraude. Deci, de la 25 noiembrie, avem o navă care navighează în jurul Mediteranei de Est fără a putea merge nicăieri din cauza încărcăturii sale periculoase “, a scris el.
Andromeda are o istorie dubioasa. În 2015 Garda de Coastă a Greciei a investigat vasul in Marea Ionică în drum spre Albania. În timpul căutării s-a constatat că nava transportă saci cu azotat de amoniu, care prelucrat poate fi transformat în explozivi. Cu toate acestea, un procuror a ordonat ulterior eliberarea navei și a echipajului acesteia.