Pe 14 decembrie, Parlamentul European a sprijinit adoptarea unui nou set de norme pentru porturile din Uniunea Europeană, transparența financiară fiind în centrul atenției.
Noile reguli vor ridica eficiența porturilor din Europa și vor atrage mai mulți investitori. Investițiile sunt mici din cauza lipsei unor reguli clare privind finanțarea publică a infrastructurii portuare și a taxelor practicate
Pentru a aplica aceste noi norme la peste 300 de porturi, sistemele de contabilitate trebuie să arate fondurile publice primite de fiecare port în parte, ridicând astfel nivelul de transparență a serviciilor portuare și a taxelor stabilite de acestea.
Statele membre UE ar trebui să se asigure și de faptul că procedurile sunt eficiente și pentru plângerile primite.
Pentru a furniza servicii de înaltă calitate, normele includ și o serie de noi cerințe pentru furnizorii de servicii portuare pentru a se asigura că angajații primesc pregătirea necesară domeniului în care activează. Aceste cerințe de formare ar trebui să fie actualizate în mod regulat pentru a face față noilor provocări tehnologice.
“După 15 ani în care s-au discutat politicile portuare în Europa, am găsit în sfârșit un acord: modelele existente de management ale porturilor pot fi menținute și, pentru prima dată, există un accent pe condițiile bune de muncă, care reprezintă o parte importantă a competitivității. Acești termeni nu sunt negociabili pentru noi.”, a declarat Knut Fleckenstein.
Regulamentul cu privire la furnizarea de servicii portuare și transparență financiară nu impune un model de management specific pentru porturi. Cu toate acestea, nu stabilesc condiții în cazul în care porturile doresc să își stabilească singure cerințele minime pentru servicii.
“Regulamentul stabilește baza pentru rezolvarea unor probleme cruciale cu care porturile se confruntă și care nu au fost tratate în mod corespunzător până în prezent. De exemplu, avem nevoie de o politică social pentru a face față automatizării(…) avem nevoie de o politică de investiții pentru a limita capacitatea excedentară. Ultima propunere de modificare a regulamentului nu a reușit să abordeze aceste provocări.”, a declarat vicepreședintele ETF Dockers` Section, Torben Seebold.
Noul set de norme este supus acum aprobării de către Consiliul Uniunii Europene.