Acasă STIRI AIS, GPS: ÎNCOTRO?

AIS, GPS: ÎNCOTRO?

663
1
sursa foto: Thomson Reuters

Al patrulea accident al Marinei Militare Americane  (în acest an), provoacă îngrijorări majore cu privire la hackerii care vizează navele de război ale SUA și totodată potențialul acestor persoane rău-voitoare asupra navelor comerciale. Marina americană utilizează sisteme de navigație criptate care ar fi greu de atacat sau păcalit și nu există niciun indiciu că comunicațiile prin satelit s-au făcut vinovate de recenta coliziune a distrugătorului USS John S. McCain. Tancul chimic și petrolier Alnic MC (sub pavilion Liberia) și distrugătorul american USS John S. McCain au venit în contact in data de 21 august, la aproximativ 4,5 mile marine de la coasta  Malaeziei. Cu toate ca US Navy pare protejata se știe ca există tehnologie care poate îndruma greșit navigația prin GPS – printr-un proces cunoscut sub numele de „spoofing“, ce face sistemul de navigație sa creadă ca se afla într-o alta poziție.

Coliziunea distrugătorului McCain cu tancul chimic/petrolier Alnic MC in traficul aglomerat din strâmtoarea Malacca a fost al doilea incident extrem de grav, după coliziunea altui distrugător, USS Fitzgerald, cu o navă de marfă filipineza în largul coastelor Japoniei, la jumătatea lunii iunie. Natura incidentelor, zona în care s-au întâmplat  și perioada de timp relative mica dintre incidente provoacă mai multe motive de îngrijorare că există cineva care poate fi în spatele acestor accidente.

Majoritatea navelor comerciale și de pasageri utilizează sistemele de identificare automată AIS pentru a localiza alte nave și pentru a evita coliziunile. Dar AIS-ul are puncte slabe iar hackerii ar putea trimite, în teorie, un semnal care să pretindă că este o navă fantomă afectând deciziile de navigație ale altor nave din zonă. In aceste condiții provocarea unei coliziuni prin hacking sau deturnarea GPS-ului unei nave comerciale este văzută ca fiind din ce în ce mai posibilă.

Recentele atacuri cibernetice asupra domeniului maritim din întreaga lume au atras atenția asupra securității navigației, industrie care se bazează în mare măsură pe rețelele de calculatoare. La sfârșitul lunii iunie semnalele GPS ale aproximativ 20 de nave din estul Mării Negre au fost manipulate. Echipamentele de navigație pe nave, deși păreau că funcționează corect, poziționau navele la 20 de mile pe uscat. În aceeași lună un atac asupra câtorva mii de computere a perturbat transportul maritim în întreaga lume, companii precum Maersk fiind direct afectate.

In concluzie transportul maritim comercial la nivel global devine foarte vulnerabil în fata unor astfel de atacuri. Navele de marfă sunt cele mai expuse în condițiile în care numărul celor ce navighează în marea liberă s-a mărit de patru ori în ultimii 25 de ani.

1 COMENTARIU

  1. da frate am auzit ca hakerii astia pot sa traga obloanele peste geamuri sau sa orbeasca navigatorii prin atacurile lor cibernetice

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here