Donald Trump a câștigat poate că unul dintre cele mai importante episoade ale alegerilor prezidențiale din istoria Statelor Unite ale Americii. Acest rezultat va avea un impact enorm asupra tuturor ramurilor economice din lume, inclusiv industria maritimă.
Un proverb afirmă că lupul își poate schimba blana, dar nu și năravul. Dacă vrem să credem proverbul, vă puteți uita la declarațiile ambilor candidați, Clinton și Trump, și la platformele folosite de aceștia, iar informațiile oferite sunt foarte valoroase. Industria maritimă este afectată de afacerile externe într-o măsura mult mai mare decât orice alta industrie din lume. Ceea ce este sigur este faptul că industria maritimă la nivel mondial, în special companiile care operează în Grecia și Turcia, va fi afectată de politicile practicate de următorul președinte ale Statelor Unite ale Americii, Donald Trump.
Spre exemplu avem sancționarea Iranului care va avea un impact enorm asupra industriei maritime in 2017. Hillary Clinton a afirmat că “Iranul încalcă în continuare rezoluțiile Consiliului de Securitate al ONU cu programul său de rachete balistice.” Într-o dezbatere recentă, Clinton a declarat că normalizarea relațiilor cu Iranul “ ar elimina una dintre cele mai mari pârghii.” Aceste declarații demonstrează că în timp ce Hillary Clinton vedea Iranul ca punct de plecare, ea are un punct de vedere mult mai extremist decât președintele Obama.
În același timp cel care a câștigat alegerile americane, Donald Trump și-a schimbat de mai multe ori punctul de vedere. Inițial acesta sprijinea acordul cu Iranul, dar recent el și-a schimbat abordarea, susținând că își dorește dezarmarea.
Ambii candidați la președinția Statelor Unite ale Americii au ignorat alte programe de sancțiuni în timpul campaniei electorale. În calitate de secretar de stat, Hillary Clinton, a promovat democrația în Myanmar și intervenții în Libia, ceea ce ar putea semnala că administrația vroia să sprijine sancțiunile actuale.
Industria maritimă este afectată în mare măsură, pentru că companiile grecești și turcești operează într-un mediu geopolitic care prezintă provocări unice și oportunități de afaceri pe care următorul președinte ale Americii le va dicta.
Cipru prezintă oportunități pentru companiile din Turcia și Cipru, atât în ceea ce privește transportul de mărfuri către, cât și dinspe porturile cipriote, precum și posibilități de dezvoltare a resurselor offshore. Cu toate că este o problemă regională majoră, Ciprul a primit o atenție insuficientă din partea administrației Obama. Secretarul Clinton este singurul candidat care a discutat despre Cipru. În 2011, ea a cerut o insulă “bi-zonală” și o “federație bi-comunală”, ceea ce nu s-a întâmâmplat.
Disputele din Marea Chinei de Sud au provocat tensiuni internaționale într-o zonă în care tranzitează mai mult de jumătate din mărfurile lumii. Escaladări ale acestor dezacorduri ar putea impiedica libera circulație a mărfurilor pe cale maritimă și ar putea avea un impact asupra multor companii maritime, în special cele cu acoperire globală. Este dificil de spus dacă administrația Trump va avea ceva de spus pe această temă.
Sunt multe exemple, dar este clar faptul că în ultimul deceniu industria maritimă a înfruntat multe pericole, atât în ceea ce privește ciclurile economice, cât și supravegherea guvernamentală.