Acasă STIRI ARCTICA: PUTIN A LANSAT UN PROIECT GIGANT DE LNG IN VALOARE DE...

ARCTICA: PUTIN A LANSAT UN PROIECT GIGANT DE LNG IN VALOARE DE 27 DE MILIARDE DE DOLARI

802
0

Președintele Rusiei Vladimir Putin a participat vineri 8 Dec. la lansarea unei platforme de gaze naturale lichefiate in valoare de 27 de miliarde de dolari SUA, în câmpiile acoperite de zăpadă din Arctica.

„Acesta este un proiect la scară mare pentru Rusia“, a spus liderul felicitând lucrătorii în timp ce supraveghea încărcarea primului transport de gaz la temperaturi -28 grade Celsius, în portul Sabetta de pe Peninsula Yamal deasupra cercului Arctic. “Fără îndoială, Rusia va putea deveni cel mai mare producător de gaze naturale lichefiate din lume”, a spus Putin. “Avem totul pentru asta”.

Qatar este în prezent cel mai mare exportator mondial de gaz natural lichefiat. Rusia speră să depășească Qatarul pentru a deveni cel mai mare exportator mondial. Directorul adjunct al proiectului, Dmitri Monakov, a spus că producerea de LNG în zona ghețurilor permanente este mai ușoară decât în zona climatului cald, declarând: “Natura însăși ne ajută să lichefiem mai eficient gazul cu ajutorul unor astfel de temperaturi scăzute”. Monakov a mai spus, de asemenea, că si costurile de transport sunt mai mici, deoarece instalația s-a așezat efectiv pe un câmp de gaze.

Cu Yamal LNG, Rusia intenționează să-și consolideze prezența pe piață în Asia și să-și demonstreze capacitatea de a exploata imensele rezerve arctice în ciuda provocărilor tehnologice majore.

Pentru acest proiect, producătorul privat de gaze din Rusia, Novatek, a colaborat cu compania franceza Total si CNPC din China.
Președintele si CEO “Total”, Patrick Pouyanne, a lăudat “costurile scăzute” și a adăugat: “Am reușit să construim de la zero un proiect de GNL de clasă mondială în condiții extreme pentru a exploata resursele uriașe de gaz ale peninsulei Yamal”. Tot el a declarat vineri că primul transport de la uzina din Yamal este gata să părăsească Sabetta. De asemenea, implicarea companiei franceze va spori puterea existentă a companiei Total în sectorul LNG, unde este al doilea mare producător din lume.

Petrolierul care va efectua către China primul transport, a fost numit după Christophe de Margerie, un fost CEO al Total care a murit într-un accident pe o pistă a unui aeroport din Moscova în 2014.
Pe petrolier au fost pictate mustăți albe în onoarea ultimului CEO, care a fost cunoscut pentru alba lui mustața stufoasă.

Compania Yamal LNG, deținută de Novatek (50%), Total (20%), CNPC (20%) și Fondul Silk Road (9,9%) va exploata producția de LNG.
Proiectul de 27 de miliarde de dolari va începe cu o capacitate de producție de 5,5 milioane de tone pe an și va crește până la 16,5 milioane de tone până la începutul anului 2019.

“În ciuda condițiilor dificile de operare, Yamal LNG a fost livrat la timp și s-a încadrat în buget”, a spus Samuel Lussac, specialist în petrol și gaze la firma de consultanța Wood Mackenzie. “Acest lucru este neobișnuit în industria LNG.” “Novatek, odată furnizor de gaze pe piața internă, devine un jucător LNG global” prin acest proiect, a adăugat el.

 

YAMAL LNG A AVUT PARTE DE OBSTACOLE FINANCIARE ȘI TEHNICE DE-A LUNGUL ANILOR

Chiar dacă peninsula Yamal are rezerve uriașe de hidrocarburi, este o regiune izolată deasupra Cercului Arctic, la aproximativ 2500 km de Moscova și acoperită de gheață pentru cea mai mare parte a anului, cu temperaturi scăzute până la minus 50 grade Celsius.

De la înființarea sa la sfârșitul anului 2013, a fost nevoie să fie construit un aeroport și un port, precum și rezervoarele de gaz și instalația LNG în sine.
Asigurarea finanțării pentru proiect a fost dificilă. Sancțiunile americane împotriva lui Novatek au făcut practic imposibilă împrumutul de la băncile occidentale, iar partenerii chinezi au intervenit în cele din urmă pentru a rezolva problema.

În ciuda finalizării proiectului, Yamal LNG încă se confruntă cu riscuri, au spus analistii.
Lussac Wood Mackenzie a declarat că lunile următoare vor arăta „dacă instalația poate funcționa fără probleme în mediul arctic dur“.
Transportul prin ruta Mării Nordului rămâne, de asemenea, nedezvoltat, iar “fezabilitatea acestuia ca fiind o cale importantă de livrare a LNG este neclară”, a adăugat el.
Rusia speră că traseul va deveni o cale mai ușoară către piețele asiatice râvnite, proiectul LNG contribuind la înțelegerea modului de navigare pe ruta nordică.
Traseul de-a lungul coastei de nord a Siberiei permite navelor să reducă călătoria către porturile asiatice cu 15 zile în comparație cu traseul convențional prin Canalul Suez, potrivit Total.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here