Un proiect de miliarde de euro ce ar urma să fie realizat în următorii 20 de ani, a fost subiectul unei ample dezbateri la sediul Camerei de Comerț Constanța pe data de 1 iulie. Întreținerea infrastructurii existente și eficientizarea spațiilor disponibile raportate la tehnologiile noi apărute, sunt doar două dintre cele mai importante puncte aduse în discuție.
Master Planul Portului Constanța are drept scop principal dezvoltarea și creșterea atractivității acestuia în raport cu porturile concurente. Datorită traficului pentru operarea navelor de cereale și containere, dar si datorită creșterii traficului navelor de croazieră, se dorește reogranizarea terminalelor, utilizarea danelor și mutarea anumitor operatori.
“Se dorește să se asigure continuitatea dezvoltării portuare, cu exploatarea eficientă a resurselor și infrastructurii existente, orientate spre necesitățile reale ale pieței și identificarea valorii adăugate, în termenii activităților comerciale generate și atractivitatea pentru investitori și pentru utilizatorii portului”, a declarat în versiunea finală a proiectului, Consorțiul de Consultanță Ernst&Young S.R.L- Inros Lackner SE.
PREMISE ERONATE ȘI LIPSA UNEI CONSULTĂRI EFICIENTE
Proiectul a fost clădit pe relatări eronate ca spre exemplu, traficul de trei ori mai mic decât traficul real înregistrat de operatorul Minmetal, traficul realizat de NIVA PRODCOM S.R.L și lipsa de informații privind traficul de RO-RO din anul 2005, informații pe care CN APM ar fi trebuit să le dețină. De asemenea, este menționat și faptul că pentru suprafata dețiuntă, Romned Port Operator S.A ar plăti chirie către CN APM, deși aceasta se regăsește în patrimoniul firmei.
Din lipsa unei consultări eficiente cu operatorii porturari, soluțiile nu își găsesc o justificare în rezultatele analizei întregului fenomen existent la nivelul Portului Constanța. Spre exemplu construirea unui Terminal de cereale de apă adâncă în dana 80 și trimiterea inexistentă spre redurecerea taxelor și traifelor portuare deși, există peste 35 de taxe aplicate mărfurilor și operatorilor portuari de către CN APM, ceea ce a adus la scăderea atractivității Portului Constanța.
INVESTIȚII CU TERMEN LIMITĂ 2016
Conform Planului de Dezvoltare deja aprobat și Programului de investiții ce se află în implementare, Portul Constanța va fi modernizat cu ajutorul a 15,5 milioane de euro.
Un nou pod de containere în valoare de 7 milioane de euro, alte 3,3 milioane de euro se vor duce către modernizarea podurilor deja existente, 1,1 milioane spre modernizarea flotei de stivuitoare de containere goale și pline (un stivuitor de containere goale și două de containere pline), 2, 6 milioane pentru două manipulatoare de containere pe pneuri, 1 milion pentru un nou soft de gestionare terminal de tip ERP și 0,5 milioane de euro pentru o flotă de șașe transportoare de terminal pentru a crește capabilitatea de operare a Terminalului SOCEP.
Organizația Patronală susține că fără a pune în dezbatere strategiile de dezvoltare propuse de Maste Plan și fără a-l reevalua și a lua în considerare toate observațiile, acesta nu are șanse de success.