Acasă STIRI GECAMET: FEMEILE PE MARE – SUPERSTIȚII, PREJUDECĂȚI, COMPETENȚE ȘI REALITĂȚI

GECAMET: FEMEILE PE MARE – SUPERSTIȚII, PREJUDECĂȚI, COMPETENȚE ȘI REALITĂȚI

Domeniul maritim, în mod tradițional considerat ca fiind unul masculin, este afectat în continuare de prejudecăți privind egalitatea de gen

181
0

Pe plan internațional, femeile se confruntă cu numeroase probleme legate de dezvoltarea carierei de navigator. Situația femeilor navigator este insuficient studiată pe plan internațional, iar singurele statistici IMO și ILO cu privire la numărul femeilor navigator sunt mai vechi de 15 ani.

In anul 2017, Universitatea Maritimă din Constanța a câștigat o competiție internațională de granturi de cercetare la care au concurat universitățile și instituțiile de marină din toate părțile lumii. Competiția a fost organizată de două instituții non-profit foarte cunoscute în domeniul maritim internațional, International Association of Maritime Universities (IAMU) și Nippon Foundation. În urma câștigării competiției, Universitatea Maritimă din Constanța (UMC) a inițiat studiul de cercetare științifică GECAMET (“Gender Equality and Cultural Awareness in Maritime Education and Training”) privind identificarea și analiza aspectelor ce țin de egalitatea de gen în domeniul maritim. In proiect sunt implicate, pe lângă UMC, 9 universități de învățământ de marină din 9 țări de pe 5 continente: Australia, Canada, Coreea de Sud, Filipine (2 universități), Ghana, Norvegia, Spania și Vietnam iar liderul proiectului este  lector univ. dr. Cristina Dragomir din cadrul Universității Maritime din Constanța.

Sursa foto: Facebook

“Mă bucură faptul că am reușit să obținem sprijinul și încrederea Asociației universităților de marină IAMU pentru derularea studiului internațional de cercetare GECAMET care abordează problemele de carieră ale femeilor navigator. În domeniul maritim, sunt extrem de rare ocaziile când se obține finanțare pentru studierea domeniilor considerate tabu, precum egalitatea de gen și șansele de carieră ale femeilor navigator” afirmă lector Cristina Dragomir, directorul de proiect.

“Invităm toate companiile din domeniul maritim cu activitate de navigație sau la uscat, navigatorii, cadeții și studenții de marină să participe la completarea chestionarului online GECAMET, disponibil la următoatele adrese:

https://goo.gl/forms/RX94pO79leVWvybi2 (Google form), https://www.facebook.com/Gecamet-151473658721464 – Facebook Gecamet

Activitatea principală a studiului constă în identificarea soluțiilor de îmbunătățire a situației angajării femeilor navigator.

Rezultatele obținute până în prezent în cadrul studiului GECAMET indică faptul că în sectorul maritim internațional există mari discrepanțe în ceea ce privește accesul femeilor la meseria de navigator.

În general, femeile navigator se confruntă cu mari probleme de discriminare.

În Arabia Saudită, în momentul de față femeile nu au voie să se înscrie la studii de marină. În Vietnam femeile sunt acceptate la studii de marină dar nu le este permis să participe la programe de cadeție.

În China, în timpul Revoluției Culturale (anii 1966-1967), femeile erau încurajate să aleagă cariere în navigație. În acea perioadă, în apele internaționale ale lumii a navigat nava Fengtao, prima navă din lume condusă doar de femei ofițer. Pe fondul schimbărilor politice, pe la jumătatea anilor 1980 femeile navigator din China nu au mai fost recrutate pentru angajare. Acest lucru a avut ecou în industrie, prin sistarea accesului femeilor la studii în universități de marină. În momentul de față, după o pauză de câțiva zeci de ani, universitățile de marină din China acceptă din nou înmatricularea femeilor la studii de navigație, însă companiile oferă cu greu programe de cadeție pentru femei la bordul navelor. O situație similară există în Taiwan și în Coreea de Sud.

În universitățile din Indonezia femeile sunt acceptate la studii de marină dar sunt obligate să își taie părul scurt și să renunțe la orice urmă de feminitate.

În schimb, pe continentul african, în Ghana situația stă cu totul altfel: femeile au acces la învățământ de marină și au oportunități de angajare pe nave. “Partenerul nostru instituțional din Ghana, doamna lector Nicholine Azirh, originară din Camerun, este un ofițer de succes pe navele de croaziere Celebrity Cruises iar imaginea ei este promovată în mod public de către companie” ne dezvăluie directorul de proiect GECAMET.

În Rusia, în anul 1935, Anna Schetinina era considerată ca find prima femeie comandant din lume. Ea a navigat între Rusia, SUA și Canada și  cariera ei în navigație a fost de peste 50 de ani pe mare. După încheierea celui de-al doilea război mondial a devenit Decan al Academiei Maritime din Sankt Petersburg și Vladivostok.

În prezent, în Europa de Est, în statele europene nordice, Marea Britanie, Canada și Statele Unite, femeile au acces liber la educația de marină și la cariere de navigație, dar problemele apărute sunt de o altă natură. Este vorba despre așa zisul fenomen “tavan de sticlă” sau “tavan invizibil” (engl. glass ceiling), prin care femeile întâmpină dificultăți de promovare în cariera pe mare sau în industria maritimă de la uscat

De cele mai multe ori, promovarea femeilor pe funcții superioare de comandant sau șef mecanic se face după o perioadă mult mai lungă de timp, comparativ cu promovarea rapidă a bărbaților. “Femeile navigator trebuie să dovedească în continuu că pot să muncească și că merită să fie promovate. De multe ori, femeile trebuie să depună un efort psihic și fizic mult mai mare în comparație cu colegii lor bărbați, pentru a fi acceptate și respectate de către restul echipajului. La bordul navei, de multe ori, greșelile de operare făcute de navigatorii bărbați sunt trecute cu vederea, însă chiar și cele mai nesemnificative greșeli de operare făcute de femeile navigator la bord sunt evidențiate în mod exagerat și pe termen lung” susține directorul de proiect GECAMET.

Rezultatele finale ale studiului academic GECAMET sunt foarte importante deoarece vor fi comunicate Organizației Mondială a Muncii (ILO) cu sediul la Geneva în vederea actualizării convenției MLC privind munca în sectorul maritim (Maritime Labour Convention) cu cerințe de egalitate de gen necesare femeilor navigator.

Soluțiile propuse de cercetătorii din proiectul GECAMET, pentru îmbunătățirea accesului și șanselor de carieră ale femeilor navigator în domeniul maritim, constau în actualizarea legislației MLC cu prevederi necesare muncii femeilor navigator și introducerea politicilor de egalitate de gen în cadrul companiilor de navigație și crewing.

Pentru detalii suplimentare contactați:

Lector univ. dr. Cristina Dragomir, Director de proiect GECAMET

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here