Politica maritimă reprezintă un punct foarte important pe agenda Parlamentului European, din moment ce este mai mult decât evident faptul că transportul maritim aduce o contribuţie substanţială la crearea de locuri de muncă în Uniunea Europeană. Pentru Parlamentul European (PE) creşterea economiei albastre, adică beneficiile economice, de mediu şi sociale ce pot rezulta din mările noastre, constituie un element central în abordarea strategică în ceea ce priveşte transportul maritim.
În iulie 2013, PE a adoptat o rezoluţie privind creşterea albastră care prezintă întocmai punctele ce sunt de urmat pentru a avansa şi a revitaliza politica maritimă integrată. Pentru ca schema să fie urmată, PE a recomandat stabilirea sistemelor de amenajare a spaţiului maritim, modernizarea infrastructurii, crearea accesului la competenţe profesionale şi obţinerea de finanţare corespunzătoare.
Parlamentul European a reiterat importanţa majoră a următoarelor teme: aptitudini marine şi ocuparea forţei de muncă, cercetare şi inovare, cota Uniunii Europene de transport maritim şi al construcţiilor de nave, precum şi necesitatea ca propunerile legislative pentru crearea “Centurii Albastre” să fie făcute de către Comisie în cel mai scurt timp.
Faptul că raportul de punere în aplicare a strategiei privind transportul maritim în UE, care acoperă perioada 2009-2018, a fost publicat cu doar câteva zile în urmă, reprezintă doar o pură coincidenţă.
Raportul prezintă evoluţia şi realizările din perioada 2009-2015, subliniind domeniile în care este necesară implementarea de noi activităţi. Acesta evidenţiază faptul că există un cadru legislativ amplu în ceea ce priveşte siguranţa maritimă, dar ca este necesară o actualizare constantă a anumitor norme.
Privind digitalizarea şi simplificarea documentelelor, raportul pune în prim plan obiectivul de a spori atractivitatea şi competitivitatea transportului maritim prin înlocuirea documentelor de un singur e-manifest.
În cazul transportului durabil, UE depune eforturi de modificare a Directivei privind instalaţiile de recepţie portuare prin intermediul EMSA şi a sistemelor de sprijin pentru punerea în aplicare a acesteia.
Este prezentat şi sistemul global de monitorizare, raportare şi verificare a emisiilor de GES provenite de la nave, sistem ce se aşteaptă să fie adoptat în curând.
Nici navigatorii nu au fost ocoliţi de acest raport, Comisia vorbind de exerciţii de evaluare şi simplificare a cadrului legislativ privind directivele care vorbesc de nivelul minim de formare a navigatorilor şi recunoaşterea reciprocă a certificatului de marinar.
În concluzie, raportul Comisie ar putea ajuta autorităţile competente pentru a verifica dacă legislaţia naţională, practicile administrative, scopurile şi obiectivele sunt adecvate pentru a răspunde în mod eficient.