O întâmplare cel putin ciudata a avut loc zilele trecute în apele teritoriale ale Greciei. Incidentul în sine nu este unul ieșit din comun însă faptul că există două variante diferite pentru aceeași poveste ridică multe semne de întrebare.
Varianta I (varianta “oficială”):
În dimineața zilei de 10 septembrie tancul chimic/petrolier Agia Zoni II (pavilion Grecia, construita în 1972) a transmis un semnal de alerta raportând pătrunderea apei și mai apoi scufundarea navei. Nava se afla în în Golful Saronikos, la sud de Atena, zona de ancorare din vestul Pireului având la bord 2,500 de tone de combustibil și doi membri ai echipajului. Pană la intervenția autorităților tancul s-a scufundat dar echipajul a fost salvat în timp util. Centrul Comun de Coordonare a Salvării (JRCC) din Pireu – Joint Rescue Co-ordination Center (JRCC) – este responsabil pentru coordonarea operațiunilor de căutare și salvare. Planul anti-poluare a fost activat, în scenă intrând remorchere, bărci anti-poluare și o macara plutitoare.
Comandantul navei și șeful mecanic au fost arestați pentru ca mai târziu sa fie eliberați, în aceeași zi. Detaliile accidentului sunt neclare și nu se știe încă de ce la bord erau doar două persoane dintr-un echipaj format din unsprezece membri. Incidentul este investigat de experții greci pentru a se elucida toate neclaritățile.
Oficial nu există rapoarte de poluare majoră până în prezent. Conform autorităților implicate, doar câteva pete au fost identificate la locul incidentului, acestea fiind cauzate de mici scurgeri de combustibil sau petrol. Autoritățile Portului Pireu au cerut ca epava sa fie ranfluată pentru a preveni scurgerile majore de petrol și pentru a evita o posibilă poluare.
Portul Pireu este portul principal al Greciei, cel mai mare port de pasageri din Europa și al treilea ca mărime din lume, servind aproximativ 20 de milioane de pasageri anual iar conform Lloyd’s List în top 100 porturi de containere în 2015, Piraeus a ocupat locul 8 în Europa și al treilea în Marea Mediterană.
Varianta II (presa locală):
In realitate însă, situația nu pare sa fie chiar așa cum declară autoritățile….
Presa locală relatează cu totul altceva. Conform acestora tancul petrolier Agia Zoni II ar fi navigat de la distileriile din Aspropyrgos, în primele ore ale zilei de sâmbătă (nu duminica), transportând 2.200 de tone de păcură și 370 de tone de motorină marină, scufundându-se în jurul orei 2 AM la sud-vest de insulița Atalanti aproape de Psytalleia.
Autoritățile de pe insula Salamina din Golful Saronic au declarat luni că o scurgere de petrol de pe coasta estică a insulei se răspândește și a devenit “un dezastru ecologic”. Potrivit rapoartelor acestora, linia de coastă care se întinde de la Kinosoura pana la comunitatea Selinia a devenit “neagră”, iar autoritățile se tem de o nouă scurgere de pe nava scufundată. Potrivit primarului insulei, Isidora Papathanasiou, vremea “s-a întors duminică după-amiază și a adus deversarea de petrol la Salamina”. “Acesta este un dezastru ecologic și financiar uriaș. Toata coasta de est a insulei este acoperita cu țiței” adăugând că “mirosul este intens și înțepător la ochi”.
Ce s-a întâmplat de fapt, de ce erau doar două persoane pe navă la momentul incidentului și care este cu adevarat situația poluării rămâne încă o enigmă pană la finalizarea anchetelor. Cert este că imaginile de pe insulă și declarația primarului nu pot fi ignorate.
Continuarea aici
[…] Situația tancului petrolier Agia Zoni II scufundat în Grecia duminică dimineață evoluează în cel mai neplăcut mod. Pe de-o parte s-au adeverit previziunile primarului insulei Salamina, Isidora Papathanasiou în privința unei poluări masive, pe de alta parte ies la iveală tot mai multe nereguli, abateri grave și cel mai probabil o afacere necurată. […]