Acordul de la Paris care a fost semnat în decembrie 2015 de 195 de țări, inclusiv de către Statele Unite ale Americii, este cel mai important acord din istorie privind schimbările climatice globale. Acesta încearcă să limiteze incălzirea globală la sub 2 grade Celsius .
Decizia administrației Trump de a se retrage din acest acord pune presiune asupra OMI în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră din cadrul transportului maritim internațional.
Chiar dacă transportul maritim nu este inclus în acord, ONG-urile declară că retragerea SUA ca pune presiune asupra tuturor sectoarelor industriale majore. Transportul maritim reprezintă puțin peste 2% din totalul emisiilor de CO2 generate de om, iar cei mai mulți cred că acesta ar fi trebuit prins în cadrul Acordului de la Paris. Dat fiind faptul că nu s-a întâmplat acest lucru, responsabilitatea revine acum Organizației Maritime Internaționale care a devenit autoritatea mondială de reglementare a sectorului cu privire la limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
“În timp ce SUA s-a retras din acord, importanța acțiunilor transportului maritim internațional crește semnificabil.”, a declarat John Maggs, consilier Seas at Risk, o organizație ce cuprinde toate ONG-urile pentru mediu marin din Europa.
La rândul său, OMI a luat deja măsuri de reducere a emisiilor provenite din transportul maritim și a convenit ca în 2018 să stabilească obiectivele globale în ceea ce privește această problemă.