Olandezii de la Damen, care de curând au achiziționat Șantierul Naval Mangalia, se confruntă cu o situație nu tocmai plăcută după ce una dintre navele construite de ei a fost mai mult stricată decât in serviciu.
MV Legionnaire şi MV Veteran sunt două feriboturi construite de Damen Shipyards în Romania în iulie respectiv martie 2015. Autoritățile din Terra Nova şi Labrador, Canada au plătit 100 de milioane de dolari pentru cele două vase gemene achiziționându-le cu scopul de a transporta pasageri şi vehicule intre Bell Island şi provincia Portugal Cove, respectiv între insula Fogo şi insula Change.
Inițial reprezentanţii autorităţilor canadiene au fost încântaţi şi impresionaţi de calitatea navelor construite la Galaţi. Cu toate acestea, chiar înainte de intrarea navelor în serviciu au început să apară problemele.
Mai întâi, debarcaderele din Portugal Cove şi din Insula Bell au necesitat modificări de peste 6 milioane de dolari pentru a putea fi utilizate corespunzător de MV Legionnaire.
Apoi, la scurt timp de la intrarea în serviciu, MV Veteran a început să prezinte diferite probleme tehnice. Chiar si in prezent, vasul în vârstă de doi ani este scos din funcțiune pentru a treia oară.
Potrivit ministrului transporturilor din Terra Nova și Labrador, Steve Crocker, există o problemă cu propulsorul feribotului, fiind a doua oară când vasul întâmpină aceeași problemă.
“Am cumpărat vase cu 50 de milioane de dolari bucata, cu o garanție de un an. Este extrem de frustrant și dezamăgitor. Nu aș cumpăra nici măcar un vehicul cu o garanție de un an, să nu mai vorbim de o navă de 50 de milioane de dolari” a spus Crocker încercând să arunce vina pe vechea administrație care a achiziționat vasele.
Guvernul provinciei le-a cerut celor de la Damen să extindă garanția de un an la doi ani în anul 2016, după ce în anul inaugural MV Veteran a fost afectat de mai multe probleme mecanice.
“Chiar acum, avem discuții cu compania [pentru a determina] când se încheie al doilea an de garanție”, a spus Crocker.
Fie că reparațiile sunt acoperite de garanție extinsă sau nu, MV Veteran va fi scos din funcțiune până cel puțin în ianuarie 2018.
Ambele vase sunt de tipul RoPax Ferry având o lungime de 80,9 metri, o lăţime de 17,2 metri şi un pescaj de 4,3 metri şi au fost construite în colaborare cu SN Damen Bergum – Olanda. Feriboturile deservite de echipaje formate din 15 persoane, având capacitatea de a transporta 200 de pasageri şi 64 de vehicule îşi desfășoară activitatea pe coasta de est a Canadei, intr-o regiune cu gheţuri şi vânt puternic o bună parte a anului.