Ministrul infrastructurii, transporturilor și turismului (MLIT) din Japonia speră ca țara sa să înceapă cât de curând comercializarea navelor și sistemelor de navigație autonome ca mijloc de reducere a accidentelor maritime și de a rezolva totodată lipsa de navigatori.
MLIT se află în fruntea dezvoltării standardelor internaționale pentru navigația autonomă și se așteaptă să producă un plan detaliat până la sfârșitul lunii mai a anului in curs.
În iunie 2017, MLIT a publicat o lucrare în care si-a exprimat intenția ca Japonia să dețină 250 nave capabile a putea naviga autonom. Este binecunoscut faptul că ministerul lucrează deja cu proprietarii de nave japonezi care au început să dezvolte tehnologii de navigație autonomă.
În decembrie 2017, Mitsui OSK Lines (MOL) a semnat un acord cu producătorul japonez de echipamente Furuno Electric Co, Ltd. pentru a dezvolta împreună un sistem care să faciliteze operarea navei pe durata voiajelor folosind tehnologia realității augmentate (AR).
În acest proiect vor putea fi afișate informații din vecinătatea navei, cum ar fi alte nave care navighează în jur și/sau repere precum balizele, pe baza datelor din Sistemul de identificare automată (AIS). Imaginile peisajelor luate de pe punte pot fi suprapuse cu realitatea augmentată pe aceleași afișaje pentru a oferi suport vizual membrilor echipajului care operează și care supraveghează navele în timpul călătoriilor.
MOL caută modalități de a suprapune obstacolele detectate de radar, adăugând Obstacle Zone by Target (OZT), care este un algoritm de prevenire a coliziunilor dintre prin utilizarea tehnologiilor de recunoaștere a imaginilor. Funcțiile vor fi îmbunătățite în cursul anului care cu termen limita la 31 martie 2019. În plus, MOL se așteaptă ca această tehnologie să joace un rol-cheie în realizarea navelor autonome în viitor.
Nippon Yusen Kaisha (Linia NYK) intenționează de asemenea să testeze o navă autonomă, sub forma unui vas de containere, în timpul unei treceri trans-Pacific. Compania a colaborat cu Furuno, precum și cu producătorii de echipamente de comunicații Japan Radio și Tokyo Keiki cu scopul de a dezvolta navigația autonomă.