Acasă STIRI MAERSK: ASIGURATORII SE TEM DE DESPĂGUBIRI DE MULTE SUTE DE MILIOANE DE...

MAERSK: ASIGURATORII SE TEM DE DESPĂGUBIRI DE MULTE SUTE DE MILIOANE DE DOLARI

363
0

Noul incendiu la bordul navei Maersk Kensington readuce în actualitate o problemă a companiilor de asigurări maritime în cazul unor dezastre majore. Ca și în cazul altor asigurări, contractul de asigurare maritima reprezintă înțelegerea în baza căreia asiguratorul oferă protecție pentru marfa, nava sau navlu în fata anumitor riscuri asigurabile. În schimbul acestei protecții, asiguratul plătește o prima de asigurare, iar în cazul producerii evenimentelor asigurate, acesta este despăgubit de către asiguratori. Diferența fată de alte contracte constă în valoarea foarte mare a despăgubirilor ce trebuie acordate în cazul incidentelor navale.

Avertizările privind problemele legate de incendiile de la bordul portcontainerelor au provenit de la Uniunea Internațională a Asigurătorilor Marini, Allianz, The Swedish Club  și DNV GL, printre alții. În ultimii ani au fost situații de incendii în care temperaturile au ajuns la mai mult de 500 de grade Celsius în containere făcând operațiunile de stingere a incendiilor extrem de dificile și periculoase, în timp ce focul se poate răspândi ușor și la alte containere.

După incendiul de pe Honam industria asigurărilor se pregătește pentru a plăti sute de milioane de dolari, daune pentru una din cele mai mari pierderi suferite de vasele de containere de până acum.

Asiguratorii si-au exprimat de ceva timp preocupările legate de expunerea lor în cazul unui accident major. În cazul accidentului MOL Comfort (8,110 teu) care s-a rupt în largul coastei Yemenului în 2008, ducând la o pierdere totală a navei și a celor 4.380 de containere, pierderea asigurată a încărcăturii a fost raportată la aproximativ 300 de milioane de dolari.

În cazul Maersk Honam mai apare o problema: NU toată marfa era asigurată.

În acest sens Maersk a declarat General Average (media generala) la 9 martie și i-a desemnat pe Richards Hogg Lindley (RHL) din Liverpool pentru a se ocupa de formalitățile necesare. RHL este un important furnizor de consultanță independentă în materie de incidente maritime privind asigurările și cuantumul despăgubirilor aferente. Acesta (RHL) a declarat că a recomandat proprietarilor de mărfuri, inclusiv partenerului MSC 2M, decizia de a declara GA. General Average (în dreptul maritim) reprezintă repartizarea răspunderii financiare pentru daunele care rezultă din pierderea încărcăturii prin împărțirea costurilor între toți cei ale căror proprietăți (nave sau mărfuri) nu au fost afectați de incident.

Având în vedere pericolele cu care se confruntă pe mare, membrii echipajului au adesea un timp relativ scurt pentru a determina ce marfă va fi salvată și a cărui încărcătură este înlăturată. Astfel, pentru a evita certurile care ar putea risipi timp prețios, a apărut o practică echitabilă prin care toți comercianții a căror încărcătură a fost debarcată în condiții de siguranță sunt chemați să contribuie cu o parte, bazată pe o cotă sau procentaj, comerciantului sau comercianților ale căror bunuri au fost pierdute/deteriorate. În timp ce media generală își are originea în vechea lege maritimă, practica este independentă de acoperirea oferită de asigurarea mărfurilor de către companiile de asigurări. În general, GA rezultă din contractul dintre proprietarul încărcăturii și proprietarul navei.

MSC a cerut clienților săi să contacteze compania de asigurări “astfel încât încărcătura dvs. să poată fi eliberată fără întârziere”, adăugând: “Nu am primit încă informații fiabile cu privire la starea mărfurilor dvs., dar cu siguranță vă vom aduce la cunoștință imediat după ce suntem informați “

Așa cum am spus, mulți expeditori nu au avut nici o asigurare a mărfurilor și, prin urmare, vor avea un șoc urât atunci când regulatorul RHL le va solicita un depozit substanțial de bani înainte de eliberarea containerelor nedeteriorate (conceptul de bază al GA este că toate pierderile navei, inclusiv costurile de salvare, de port și de transfer, sunt împărțite între proprietarii mărfurilor nealterate).

Între timp, pentru mărfurile care au fost asigurate, firmele de reasigurare maritimă se așteaptă la o avalanșă de cereri de despăgubiri pentru acest accident. Asigurătorii își calculează, de obicei, riscul mediu pe container între 50.000 și 100.000 de dolari, dar s-a raportat că sumele pierdute în cazul MOL Comfort au fost considerabil mai mari. În alte situații au fost înregistrate cazuri în care valoarea unui singur palet ambalat într-un container a depășit 1 milion de dolari.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here